اخبار

تشخیص اختلال گوارش با فشارسنجی مری

14\08\1398
تشخیص اختلال گوارش با فشارسنجی مری

در حال حاضر مرکز پزشکی فوق تخصصی بیماری های گوارش و کبد پورسینای حکیم، یکی از ۳ مرکزی است که در سطح کشور، قادر به انجام مانومتری مری و آنورکتال و پی اچ متری ۲۴ ساعته مری است. به گزارش روابط عمومی شهرک سلامت اصفهان، یکی از بزرگترین محاسن این مرکز، این است که تمامی روش های تشخیصی و درمانی وابسته به یکدیگر، اعم از آندوسکوپی، کولونوسکوپی، جراحی های موردنیاز، مشاوره های تغذیه، درمان بیوفیدبک و حتی پژوهش های مربوطه، در یک مرکز و با همکاری درمانگران و پژوهشگران، در یک قالب و با همبستگی و ارتباط هدفمند، قابل انجام است و بیمار میتواند از صفر تا صد بیماری گوارشــی خود را در یک کلینیک و در کوتاهتریــن زمان ممکن و به بهترین وجهی ارزیابی و درمان کند.

دکتر شــادی کاظمی، متخصص بیماری های داخلی در مورد اینکه مانومتری چیست میگوید: کلمه مانومتری به معنای فشارسنجی هست. مانومتری، برای دو قسمت در بدن قابل انجام است: مری و آنورکتال. بعضی از بیماری های گوارشی، ناشی از حرکات غیرطبیعی و یا فشارهای غیر نرمال مری هستند. این متخصص بیماری های گوارشی ادامه میدهد: مانومتری مری، عملیاتی هست که برای تشخیص این گونه اختلالات به کار می رود. مشکلاتی که این بیماران با آن دست به گریبان هستند شــامل احساس گیرکردن غذا یا آب و مایعات در گلو یا مری، درد غیرقابل توجیه در پشت جناق یا سردل، ریفلاکس مقاوم به درمان، تهوع و یا استفراغ است. دستگاه مانومتری شامل یک کاتتر (لوله)، یک دستگاه تبدیل کننده و یک سیستم کامپیوتری رسم نمودار است. او اضافه کرد: باید برای انجام مانومتری مری، کاتتر را از راه بینی، وارد سیستم دستگاه گوارش کنیم: ابتدا حلق، سپس مری و درنهایت، دریچه مابین مری و معده. برای این کار، بیمار به حالت نشسته است و طبق دستور پزشک، مانورهایی را انجام می دهد تا با کمک پزشــک، کاتتر در مسیر درست قرار بگیرد؛ سپس بیمار به پهلو دراز میکشد و قسمت اصلی تست در این حالت انجام میشود.

مانومتری مری، برای بیماران دچار مشکلات تنفســی، قلبی و حتی بیماران دچارانحراف بینی، مشکلی ایجاد نمیکند و تقریبًا هیچ موردی از بیماری ها نیست که در آن نتوان مانومتری مری را انجام داد. کاظمی تصریح کرد: گاهی اوقات بیمار، کاندید عمل جراحی آنتی ریفلاکس است و برای اطمینان ازعدم وجود بیماری حرکتی مری تحت مانومتری مری قرار میگیرد. در تمامی موارد ذکرشده، درصورتیکه بیمار تحت ارزیابی های دیگر نظیر آندوسکوپی، یا باریوم سوالو هم قرارگرفته است، بهتر است نتایج آن تست ها را نیز همراه داشته باشد تا در تشخیص دقیق تر یا تأکید بر قسمت خاصی از تست مانومتری، برای پزشک کمک کننده باشد.

این متخصص در مورد مانومتری ناحیه آنورکتال توضیح داد: ناحیه آنورکتال، ۱۵ تا ۲۰ سانتیمتر انتهای دستگاه گوارش است که فعالیت دفع را بر عهده دارد. این عملکرد، نیاز به قدرت انقباضی کافی عضلات و هماهنگی آنها با یکدیگر دارد. اگر توانایی عضلات یا هماهنگی آنها به هر دلیلی دچار مشکل شود، ممکن است بیماری هایی نظیر یبوســت، بی اختیاری، یا عدم دفع کافی مدفوع، ایجاد شوند. با کمک مانومتری انورکتال میتوان به علت ایجاد این مشکلات و درنتیجه راه درمان آنها پی برد. گاهی اوقات تکامل سیستم عصبی این ناحیه، دچار نقص مادرزادی می شود که این نقص باعث بروز بیماری هیرشپرونگ در کودکان میشود؛ در ً این بیماری، معمولا کودک دچار یبوست های طولانی مدت و عدم پاسخ به دارودرمانی میشود؛ مانومتری انورکتال، یکی از روشهای تشخیصی در این بیماری نیز هست.در مانومتری انورکتال، کاتتر مانومتر، از طریق مقعد بیمار تا حدود ۵ الی ۱۰ سانتیمتر وارد قسمت انتهایی دستگاه گوارش میشود و تست مانومتری، با انجام مانورهایی توسط بیمار و با دستور پزشک، انجام میگردد.

کاظمی بیان کرد: میدانید که درون معده ما، پر از اسید است؛ این اسید برای هضم مواد غذایی، در معده تولید و ترشح میشود. مخاط معده، در مقابل این اسید، مقاوم است، اما مخاط مری، خیر؛ گاهی اوقات به دلیل عملکرد ناقص دریچه بین مری و معده، این اسید به مری هم راه پیدا میکند و باعث آسیب مخاط مری و ایجاد علائم مربوط به ریفلاکس میگردد. این علائم ممکن است به صورت فقط احساس برگشت مواد غذایی یا اســید در حلق و گلو نباشد؛ ممکن است به صورت سرفه های مزمن بدون علت ریوی یا حتی گرفتگی و خشونت صدا نیز باشد.

او تأکید کرد: آنزیم های صفراوی هم به همین طریق ممکن است به مری برسند که آنها هم علائمی شبیه برگشت اسید در مری، برای بیمار ایجاد میکنند. برای ارزیابی برگشت اسید معده یا صفرا در مری و همچنین تشخیص ماهیت ماده برگشتی که آیا خاصیت اسیدی دارد یا قلیایی، تست پی اچ متری ۲۴ ســاعته انجام میشود. در این تست، کاتتر از راه بینی بیمار وارد دستگاه گوارش فوقانی او میشود و گیرنده های موجود در کاتتر در محل مناسب، فیکس شده، ارزیابی ۲۴ ساعته، انجام میشود. 



نظرات کاربران
ارسال نظر