اخبار

سخنرانی در ارتباط بانقش هلال احمر در صنعت گردشگری سلامت و خدمات ارائه شده از طرف آن سازمان

24\08\1397
سخنرانی در ارتباط بانقش هلال احمر در صنعت گردشگری سلامت و خدمات ارائه شده از طرف آن سازمان

ایشان در ابتدا ضمن مقایسه کشور ایران و ترکیه در حوزه گردشگری سلامت، تعداد مراکز خدمات درمانی بیمارستانی را در هر دو کشور یکسان دانستند.(حدودا ۸۰۰)  از نظر ایشان ترکیه نگاه بیزنسی به این حوزه داشته و با توجه به امکانات محدود تری نسبت به کشور ایران توانسته است بخش وسیعی از بازار صنعت گردشگری سلامت در منطقه را به سمت خود جذب نماید.

دکتر اکرمی مجموعه هلال را فرصتی طلایی برای جذب گردشگری پزشکی دانسته و به این نکته اشاره نمودند که این مجموعه  می تواند بستری مناسب را برای بیماران خارجی در تخصص های خاص فراهم نماید. ایشان با توجه به سوابق و تجارب ۹۰ ساله این مجموعه در ۲۶ استان در سه فاز (اضطرار، عادی و خارج از کشور)‌ و به عنوان خیریه در دیگر کشورها (2 کشور آمریکای جنوبی ، 8کشور آفریقایی و 4 کشور آسیا) کارنامه مجموعه هلال را بسیار درخشان ارزیابی نمودند و خواستار بازدید از درمانگاه بسیار فاخر این مجموعه در دبی و لبنان در بخش توانبخشی شدند و در خصوص درمانگاه این مجموعه در هند یادآور شدند که  زمین ۶ هکتاری مجموعه هلال ایران توسط خانم خیر زرتشتی ساکن هند در سال ۱۳۴۳  اهدا شد و در حال حاضر۲۱۳ هزار بیمار ایرانی و روزی ۱۰۰۰ نفر مراجعه کنند دارد.

دکتر اکرمی عنوان نمودند که مجموعه هلال آمادگی لازم برای ورود به صنعت گردشگری پزشکی به ویژه حوزه سلامت (آب درمانی، سنگ درمانی، ماساژ و ...) و ورزشی را دارد و امیدوار است که با توجه به گرانی دلار و گرفتن مجوزهای لازم بین المللی در بحث ارائه خدمات درمانی تابوی گردشگری سلامت برای مجموعه هلال ایران شکسته شود.  تخصص های چشم، پوست، دیالیز، نازایی، دندانپزشکی، رادیولوژی، طب کار و.. از دهه های گذشته آمادگی ارائه خدمات به بیماران را داشته است ، بطوری که قبل از ایجاد بیمارستان های تخصصی چشم با ظرفیت ۵۵ چشم پزشک ، ۱۵ هزار نفر در سال عمل جراحی چشم و به ویژه پیوند قرنیه را در این مجموعه انجام می دادند.

ایشان ادامه دادند که تعرفه فعلی خدمات درمانی فقط برای مجموعه ضرر است ولی هلال ایران با پشتکار و همت در نظر دارد در بخش گردشگری پزشکی و سلامت به فعالیت بپردازد. هتل مجموعه با ظرفیت ۳۰ اتاق و ۸۰ تخت احداث شده که علاوه بر بحث پزشکی به صورت جدی بحث گردشگری سلامت ، پیشگیری و حتی گردشگری ورزشی را دنبال می نماید و درصدد است اشتعال زایی را افزایش و تحریم ایران هراسی را کاهش دهد. ایشان تاکید کردند گردشگری تندرستی باید در کنار گردشگری پزشکی  به عنوان محور اصلی این بحث قرار گیرد و امیدواریم که مجموعه این موضوع را به سرعت به کل کشور تعمیم دهد.

دکتر اکرمی به اهمیت گردشگری سلامت و پزشکی اشاره نمودند و گفتند که گردشگری سلامت حدودا ۳.۵ برابر گردشگری عادی درآمد زا می باشد و این می تواند یک فرصت طلایی برای کشور ایران در منطقه باشد. با توجه به اینکه قیمت برخی خدمات درمانی ایران با کشور هند برابری می کند ولی برخی رویدادهای سیاسی در منطقه مانند سه هفته تعطیل شدن سفارت هند در عراق در ماه های گذشته می تواند فرصتی های نوینی برای کشور ایران در راستای ورود موثر به این بازار در منطقه به صورت جدی فراهم آورد.

ایشان با توجه اهمیت این صنعت تاکید نمودند که باید همه با هم دست در دست یکدیگر بدهیم و در این راستا رسانه ها و  تلویزیون به میدان بیایند و نه تنها به دنبال مقصر در عدم رشد این صنعت در کشور نباشیم بلکه با تبلیغات درست و به جا در این حوزه به تلاش خود به صورت گروهی ادامه دهیم. قیمت ها در ایران بسیار رقابتی می باشند همانطور که چندین سوپر مدل برای جراحی های زیبایی به ایران آمده و تمام ریسک های جراحی را با توجه به هزینه پایین درمانی و کیفیت خدمات درمانی در ایران نادیده گرفتند.

دکتر اکرمی در بحث پیوند اعضا خواستار تسهیل کردن قوانین و مقررات در بخش دولتی شدند و گفتند ؛  در این راستا  باید قوانین مورد تجدید نظر قرار گیرند و با برداشتن عینک منفی بدانیم که در خصوص فعالیت در زمینه پیوند اعضا مسیر بسیار همواری در برابر ما قرار گرفته است.

ایشان تاکید نمودند که این مجموعه در 9 رشته آمادگی لازم برای ارائه خدمات به بیماران خارجی را دارد و در بقیه تخصص ها با یکسری بیمارستان ها از جمله بیمارستان نور افشان در بحث ارتوپدی وپیوند کبد با بیمارستان های شیراز قرار دادهای منعقد شده است و ادامه دادند که در زمینه گردشگری سلامت ادعایی نداریم و در ابتدای راه قرار گرفته ایم اما همانطور که از آمارها  می توان نتیجه گرفت در سال ۱۳۹۵ از ۲۳۰ هزار بیمار ایرانی ۳۰۰ بیمار خارجی و در سال ۱۳۹۶ حدود ۶۰ درصد نسبت به سال ۱۳۹۵ رشد داشته است که امیدواریم با توجه به پیش بینی ها تا پایان امسال این عدد ۳ برابر شود. ایشان هم چنین راهکارهایی در این حوزه از جمله کلان نگری، فرا بخشی نگری و رویکرد اقتصادی  نوین ، انتخاب بیمار مناسب برای پزشک مناسب ، افزایش استانداردها و شناخت فرهنگی- جغرافیایی بیمار ارائه دادند و در ادامه به ایجاد دفاتر خدمات در کشورهای مقصد و به کارگیری دانشجویان خارجی در کشور که می توانند نمایندگان خوبی در این حوزه باشند اشاره نمودند.

دکتر اکرمی با ارائه مثالی کشور استرالیا را به عنوان بازار هدف مناسب به علت عدم پوشش بیمه ای این کشور در دو حوزه چشم پزشکی و دندانپزشکی دانسته که مجموعه هلال ایران توانسته بیماران کشور استرالیا را جهت درمان به ایران جذب نماید. ایشان خاطر نشان کردند با تحقیقات مناسب در دیگر کشورها می توان بازار های هدف را شناسایی کرد و این حاکی از تعامل مشترک  با کشورها ، کار گروهی و تعامل با مریض است که خودش حق انتخاب داشته باشد.

ایشان ادامه دادند تلاش ما بر این است تا سازمان هلال ایران به هاب منطقه در ایران تبدیل گردد و این مجموعه در صدد است با توجه به شعارخود (کاهش آلام بشری و حفظ سلامت و بهداشت انسان ها) این موضوع را به صورت جدی در اولویت قرار دهند.

ایشان مدل ppp ( Public +Private partnership)که در ترکیه به صورت مدل مهم تجربه شده برای کار در این حوزه     می باشد را الگوی مجموعه هلال ایران دانست که توانسته شان بخش خصوصی را حفظ نماید  و بخش عمومی نقش حمایتی را داشته باشد.

دکتر اکرمی در پایان ضمن تاکید بر این نکته که باید پازل گردشگری سلامت در حوزه درمان، بیمه ، اقامت ، حمل و نقل و ... بسیار موثر واقع گردد و به صورت همکاری گروهی به پیش رود ، اظهار داشتند نه تنها باید وسعت نگاه ها را افزایش دهیم و درها را برای تحقیق دانشجویان باز کنیم ، بلکه باید از تبلیغات منفی رسانه ایی در حوزه درمان نیز بپرهیزیم و عقل را در این حوزه تعطیل نکنیم.   



نظرات کاربران
ارسال نظر