اخبار

سخنرانی در ارتباط با نقش نظام امور خارجه و نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در توسعه گردشگری سلامت

24\08\1397
سخنرانی در ارتباط با نقش نظام امور خارجه و نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در توسعه گردشگری سلامت

ایشان در ابتدا به وضعیت گردشگری سلامت در دیگر کشورها مانند هندوستان، سنگاپور، ترکیه و کشور اسلامی اردن اشاره نمودند که در این حوزه عملکرد مثبتی داشته اند. به طور مثال کشور سنگاپور با وجود گرانی خدمات درمانی و یا کشور ترکیه توانسته رقیبی جدی برای کشور ایران در راستای جذب گردشگران پزشکی در حوزه کشور آذربایجان باشد.

آقای سالاریان  به این نکته تاکید داشتند که کاهش نرخ برابری ریال، کشورایران را به عنوان کشور ارزان تلقی می کند ولی در رابطه با بحث گردشگری بر خلاف ادعای بسیاری از متخصصان، ایران کشوری ارزان تلقی نمی شود و حتی در مقایسه قیمت در حوزه گردشگری با کشور ترکیه برابری و یا حتی در برخی موارد سبقت گرفته است.   

ایشان  ادامه دادند ؛ دلالان صنعت گردشگری سلامت ، تعداد زیادی از بیماران افغانی و عراقی را جذب و با قیمت های بالا آنها را در کلینیک های درجه چندم کشور بستری می کنند و به وجه گردشگری پزشکی لطمه ای اساسی وارد می نمایند. عدم وجود متولی مشخص از سوی میراث فرهنگی، مشکلات بودجه و عدم تخصصی عمل کردن آژانس ها از عوامل تاثیر گذار منفی در حوزه  گردشگری و گردشگری سلامت در کشور ایران می باشند. به عنوان نمونه تاثیری که قرار بود از تعاملات مثلث گردشگری یزد ، اصفهان ، شیراز ایجاد گردد ، متاسفانه در سالهای اخیر به وضوح دیده نشده است.

 

ایشان موضوع بیمه ها و همسان سازی بیمه ها در کشورهای همسایه ایران و جاری بودن بیمه بیماران خارجی در کشور را موضوع جدی در این حوزه دانسته و به عدم تبلیغات در حوزه فرامرزی کشور در حوزه گردشگری و به ویژه گردشگری سلامت اشاره فرمودند.

آقای سالاریان تبلیغات بسیار محدود ایران در سایر کشورها ، عدم شرکت در نمایشگاههای بین المللی، عدم تبلیغات مناسب در بازار هدف اصلی گردشگران در کشورهای مقصد و عدم تبلیغات مجازی و نوشتاری مانند یک بروشور ساده در سفارتخانه های ایران در دیگرکشورها را از عوامل تهدید جدی در این حوزه دانستند. هم چنین به نظر ایشان موقعیت جغرافیایی ایران در منطقه ، نگاه های منفی به کشور ایران در منطقه ای پر از تنش ، هم زبانی، هم سانی و تلفظ کشور ایران با کشور عراق از دیگر تهدیدات در حوزه صنعت گردشگر سلامت در ایران به شمارمی آید.   

ایشان در ادامه ضمن قدردانی از پروژه شهرک سلامت اصفهان به عنوان مجموعه ای با کیفیت و طبق استاندارهای بین المللی، بازاریابی قوی در حوزه دیجیتال مارکتینگ شهرک را گامی رو به جلو برای رشد اخیر صنعت گردشگری سلامت دانسته و از تمامی مسئولین در جهت به کارگیری نیروی های جوان تحصیل کرده به صورت هدفمند و ارائه مطالعات تحقیقی در این حوزه را خواستار شدند.   

آقای سالاریان در خصوص فعالیت دفتر وزارت امور خارجه در اصفهان گفتند ؛ دفتر وزارت امور خارجه در استان اصفهان در سال ۱۳۸۸ همزمان با افتتاح این دفاتر در مشهد و تبریز تاسیس و با ایجاد این دفتر در اصفهان ، کلیه شهروندان اصفهانی از مراجعه به تهران بی نیاز گردیدند. چرا که در دهه گذشته دفاتر صدور ویزا در فرودگاه ها مستقر و به ارائه خدمات برای صدور ویزا برای گردشگران می پرداختند.

ایشان از دیگر وظایف اصلی دفتر وزارت امورخارجه در استان اصفهان را به شرح زیر مطرح نمودند :

  1. مشخص نمودن ظرفیت استان در بخش اقتصادی و دانشگاهی : به طور مثال دانشگاه صنعتی و دانشگاه اصفهان که بحث همکاری های علمی و فن آوری در حوزه ارتباطات گیری بین الملل یکی از موضوعات مهم  در این راستا می باشد.
  2. وزارت امور خارجه هم چنین آمادگی لازم جهت ارائه خدمات رفاهی جهت صدور ویزا برای مهمانان خارجی، پیگیری از طریق سفارتخانه در صورت بروز هرگونه مشکل در صدور ویزا های الکترونیکی، فرودگاهی و یا ارائه ویزا بدون برچسب در پاسپورت را دارد.

جناب سالاریان این نکته را یاد آوری نمودند که تعداد ویزا های فرودگاهی در اصفهان زیاد نیست و یکی از دلایل آن می تواند به عدم اطمینان این ویزا و تردید های گردشگران ورودی در گرفتن ویزا در فرودگاه بدون هیچ  اقدام اصلی در سفارتخانه های ایران را دانست.

ایشان در ادامه ضمن انتقاد به ادارات و سازمانها در بخش دولتی و خصوصی که همکاری های لازم و درخواست های خود را به وزارت امورخارجه به طور معمول اعلام نمی کنند (البته به استثنای اتاق بازرگانی استان اصفهان) اظهار داشتند در۶ماه گذشته هیچ درخواستی به این دفتر ارسال نشده است که این یکی از نقاط ضعف  همکاری بین بخشی در استان اصفهان می باشد.

آقای سالاریان در پایان وفاداری به کشور ایران را برای سرمایه گذاران در این حوزه لازم دانسته و تاکید کردند که اول از همه ایرانیان باید به کشور خود اعتماد کنند تا بقیه ترغیب شوند (مثال مردم کشور چین) و خاطر نشان نمودند بازار اصلی گردشگری سلامت ، در سایرکشورها می باشد که نیاز به تبلیغات وسیع به زبان محلی در آن کشورها را دارد و این اتفاق باید توسط سفارتخانه ،آژانس ها و شرکت های قوی هرچه سریعتر صورت پذیرد.  



نظرات کاربران
ارسال نظر