اخبار

یک متخصص درخصوص میزان ناباروری بین زنان و مردان هشدار داد: شیوع ناباروری در ایران حدود 15 تا 20 درصد

24\07\1398
یک متخصص درخصوص میزان ناباروری بین زنان و مردان هشدار داد: شیوع ناباروری در ایران حدود 15 تا 20 درصد

 یلدا توکلی: یکی از موضوعاتی که این روزها شاهد روند رو به رشد آن هستیم ناباروری است. عوامل مختلفی در بروز این اختلال نقش دارند.اگر سری به آمار بزنیم متوجه می شویم که میانگین گسترش ناباروری در ایران نزدیک 15 تا 20 درصد است به همت روابط عمومی شهرک سلامت با دکتر پیمان صالحی، متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و دارای مدرک درمان ناباروری از پژوهشگاه رویان تهران و مرکز ناباروری یزد یک قرار ملاقات گذاشتیم تا بیشتر با ناباروری و علت و انگیزه آن و از همه مهمتر روش های درمانی آشنا شویم .

شیوع ناباروری در دنیا حدود 12 تا 15 درصد است:
وی در ابتدا با تاکید بر اینکه احتمال بارداری در یک زوج نرمال 20 تا 25 درصد در ماه و 75 درصد در 6 ماه و 90 درصد در یک سال است تصریح کرد: وقتی فرد پس از ازدواج به مدت یک سال اقدام به بچه دار شدن کند و بچه دار نشود تعریف ناباروری شامل حال وی خواهد شد. ضمن اینکه بیش از 80 تا 90 درصد این افراد در حال حاضر با روش های کمک باروری قادر به بچه دار شدن خواهند بود که باز به آنها نابارور نمی‌گویند. نکته دیگر اینکه در بسیاری از موارد مرد یا زن کاملاً از نظر باروری طبیعی هستند اما همسر آنها دچار یک بیماری جدی است که مانع بارداری شده است که باز هم در این موارد به فرد سالم، نابارور گفته نمی‌شود. یک حالت دیگر نیز وجود دارد که در آن زن و شوهر هردو در محدوده نرمال هستند اما طی سالها باروری رخ نداده است که به چنین مواردی ناباروری با علت ناشناخته گفته می‌شود. وی با تاکید بر این که طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت شیوع ناباروری در کل دنیا حدود 12 تا 15 درصد است خاطر نشان کرد:  در ایران متوسط شیوع آن حدود 15 تا 20 درصد است . آقایان حداقل در 50 درصد موارد ناباروری دخیل هستند
این متخصص در خصوص میزان ناباروری بین زنان و مردان هم خاطر نشان کرد: از کل موارد ناباروری حدود 20 درصد علت ناباروری تنها مربوط به مرد است و در 30 تا 40 درصد موارد علت ناباروری مربوط به هر دو نفر است؛ یعنی آقایان حداقل در 50 درصد موارد ناباروری دخیل هستند.

عوامل محیطی و شغلی و نقش آن در ناباروری:
دکتر صالحی در رابطه با شایع‌ترین عوامل ناباروری در مردان نیز گفت: واریکوسل یا واریس بیضه شایعترین علت قابل اصلاح ناباروری در مردان است.وی همچنین به عوامل محیطی و شغلی و نقش آن در ناباروری نیز اشاره کرد و افزود: در مشاغلی که مردان با گرما، دود و مواد شیمیایی سرو کار دارند این خطر وجود دارد. کشیدن سیگار، مصرف تریاک، الکل، کوکایین، ماری جوآنا و سایر مواد مخدر نیز اثرات نا مطلوبی بر کیفیت اسپرم‌ها می‌گذارند.
 همچنین حشره کش ها و سموم مورد استفاده در کشاورزی ممکن است بر بیضه‌ها و تخمدان ها اثرات منفی داشته باشند. در برخی مطالعات، مطرح شده که سونا و وان آب گرم در درازمدت می‌تواند موجب کاهش حرکت اسپرم‌ها شود. آلودگی هوا، استرس‌های شغلی، برخی غذاها مانند فست فودها، بالارفتن سن ازدواج، مواجهه با امواج موبایل و ... نیز می‌توانند اثرات منفی در این زمینه داشته باشند. وی این نکته را نیز متذکر شد که آلودگی هوا یکی از فاکتورهایی است که علاوه بر تهدید سلامت قلبی عروقی و سرطان زایی، خطر اختلال در باروری را نیز به دنبال خواهد داشت. این آلودگی ممکن است توسط خودروها یا کارخانه‌ها ایجاد شود. در مورد قرص‌ها، آمپول‌های هورمونی و کاشتنی‌ها که البته برخی از انواع آنها کنار گذاشته شده اند نیز باید گفت که پس از قطع کردن آنها ممکن است تا چندین دوره سیک لهای عادت ماهیانه خانم ها دچار اختلال شود اما پس از مدتی به روال طبیعی باز خواهد گشت. در مورد روش هایی مانند بستن لوله‌ها در خانم‌ها و آقایان امکان بازگشت باروری به فاکتورهای گوناگونی بستگی دارد و باید با عمل جراحی این کار انجام شود. وی ادامه داد: با توجه به این که به تعویق انداختن بارداری موجب بالارفتن سن زوجین به ویژه در خانم هاست و این کار سبب کاهش توانایی بارداری می‌شود ضمن این که هر چه زوجین در سنین بالاتری به ما مراجعه کنند فرایند درمان مشکل‌تر خواهد شد.
 

روش های درمان نازایی:
دکتر صالحی  در رابطه با روش های درمان نازایی نیز یاد آور شد: درمان زوج نابارور باید پس از طی سیر شرح حال، معاینه و اقدامات تشخیصی آغاز شود. این روش ها در خانم‌ها و آقایان متفاوت است. در موارد ساده با تجویز دارو مشکل، قابل درمان است گاهی برای خانم‌ها شاید نیاز به عکس رنگی رحم یا لاپاروسکوپی و ... باشد.همچنین درآقایان ممکن است جراحی‌هایی مانند نمونه برداری از بیضه‌ها یا جراحی واریکوسل یا بازکردن لوله‌ها و برطرف نمودن انسداد (پس از عمل وازکتومی) انجام شود. اگر با این اقدامات شرایط برای بارداری فراهم نشد از روش های کمک باروری آزمایشگاهی مانند آی-یو-آی، آی-وی-اف یا میکرواینجکشن استفاده خواهد شد.



نظرات کاربران
ارسال نظر