اخبار

از پاویون فرودگاه تا استانداری اصفهان

30\11\1402
از پاویون فرودگاه تا استانداری اصفهان

اگر قرار باشد برای سنجش فعالیت‌های اقتصادی و توسعه‌ای نماینده دولت در استان اصفهان روش ارزیابی در نظر گرفت چه شاخص‌هایی شرایط واقعی را تصویر خواهد کرد؟ با شرایطی که کشور با فشار سنگین تحریم‌های خارجی و محدودیت‌های جذب گردشگر و سرمایه‌گذاری روبرو است، تسهیلگری و شتاب‌دهی دولت در استان از چه طریقی قابل‌اعمال و پیگیری است؟

امیر اکبری | اگر قرار باشد برای سنجش فعالیت‌های اقتصادی و توسعه‌ای نماینده دولت در استان اصفهان روش ارزیابی در نظر گرفت چه شاخص‌هایی شرایط واقعی را تصویر خواهد کرد؟ با شرایطی که کشور با فشار سنگین تحریم‌های خارجی و محدودیت‌های جذب گردشگر و سرمایه‌گذاری روبرو است، تسهیلگری و شتاب‌دهی دولت در استان از چه طریقی قابل‌اعمال و پیگیری است؟

در سیاست‌گذاری‌های کلان کشور شاهد تاکید همیشگی رهبری بر حمایت از بخش خصوصی و فعالان اقتصادی هستیم و بازدید ۴ ساعته از نمایشگاه توانمندی‌های تولیدات داخل نمونه توجه ایشان به این موضوع است. همچنین نگاهی به تاکیدات ایشان پس از این بازدید نشانگر دستورالعمل اجرایی برای دولت و مدیران ارشد دولتی است: «مسئولان دولتی باید به جد مسئله بهبود فضای کسب‌وکار را دنبال و موانع را برطرف کنند. موانع درون دولتی فضای کسب‌وکار باید با مشاوره در دولت، تصمیم‌گیری رئیس‌جمهور و مدیریت معاون اول، رفع شود. حمایت و پشتیبانی دولت‌های جهان از شرکت‌ها و بنگاه‌های بزرگ از عوامل موفقیت آن شرکت‌ها هستند و یکی از کمک‌های ضروری دولت به بخش خصوصی، کمک به توسعه صادرات و بازارهای خارجی است که در این زمینه باید دیپلماسی اقتصادی با کار مشترک دولت و بخش خصوصی تقویت شود.»

از سوی دیگر هفته گذشته اصفهان میزبان رئیس‌جمهور تاتارستان بود. «رستم نورگلوویچ مینیخانوف» با همراهی هیئتی از وزیران و فعالان تجاری این منطقه روسیه با استقبال استاندار اصفهان در فرودگاه سفر خود را آغاز کرد. مینیخانوف و همراهان او تلاش کردند از فرصت حضور در اصفهان برای جلب‌توجه سرمایه‌گذاران و نخبگان اقتصادی، صنعتی و دانشگاهی استفاده کرده و زمینه برقراری مراودات دو کشور را تسهیل کنند. نوع نگاه عالی‌ترین مقام یک کشور درحال‌توسعه برای نقدکردن فرصت‌های بالقوه ارزشمند است. مشابه این رفتار در بسیاری از روسای کشورها دیده می‌شود. در سال ۱۳۹۴ و در نخستین سفر رئیس‌جمهور کره به ایران بزرگ‌ترین هیئت تجاری شامل ۲۳۰ مدیر «پارک گئون‌های» را در یک دیدار سه‌روزه همراهی می‌کردند و به گفته شاهدان، رئیس‌جمهور این کشور در قامت بازاریاب ارشد تولیدات و خدمات این کشور، سعی در ارتقای سطح روابط اقتصادی به ۱۰ میلیارد دلار داشته است.

 

بر اساس این موارد استاندار و ساختار استانداری اصفهان چه اقدام‌ها و رویه‌هایی را در پیش گرفته است که پیام حمایت از بخش خصوصی برای پیشبرد اهداف توسعه اقتصادی استان را مخابره کند؟

گفته می‌شود پس از حضور وزیر بهداشت تاتارستان در شهرک سلامت اصفهان، به اصرار و توصیه او برنامه سفر رئیس‌جمهور این کشور به‌گونه‌ای تغییر کرد که بتواند از این مجموعه علمی، درمانی و گردشگری بازدید کند. در این بازدید پیشنهادی مبنی بر سرمایه‌گذاری مشابه در کازان پایتخت تاتارستان ارائه شده است. اما آن‌گونه که از تصاویر منتشر شده بر می‌آید استاندار اصفهان مینیخانوفرا در این بازدید همراهی نکرده و در گفتگوهای بعدی هم تلاشی برای استفاده از فرصت استثنائی این قطب پیشرفته و منحصربه‌فرد درمانی، قطب تشخیص و درمان سرطان منطقه و تلاش برای ایجاد خط پایدار توریسم سلامت انجام نشده است. درصورتی‌که در کشورهای اطراف یکی از زمینه‌های جدید توسعه‌ای، ایجاد مجتمع‌های درمانی و درآمدزایی ارزی از این راه است.

  

ازآنجایی‌که لازمه توسعه اصفهان فردا، تغییر نگاه از صنعت به خدمات در زمینه‌های گوناگون است، پیشنهاد می‌شود استاندار اصفهان در مدت محدود باقی‌مانده از دوره فعالیت دولت سیزدهم برنامه جامعی را برای حمایت و رفع مشکلات سرمایه‌گذاران و صاحبان ایده و دانش در حوزه‌های نوین داشته باشد و همان‌گونه که در پاویون فرودگاه به استقبال میهمانان شهر جهانی اصفهان می‌رود، در اقدامی نمادین در ورودی استانداری اصفهان پاویون استقبال از بخش خصوصی را فعال کند. همچنین به‌صورت متمرکز برای رفع مشکلات و حمایت از رشد آنان در داخل استان و در سطح دولت و در سطح بین‌المللی به رایزنی و تسهیلگری بپردازد. فرصت دولت‌ها برای خدمت، موقت و گذرا است و تنها دستاوردی که باقی می‌ماند افزایش چگالی خدمات ماندگار در مسیر رشد خواهد بود.



نظرات کاربران
ارسال نظر